loading...
سایت تخصصی گیاهان دارویی ایران
انجمن گیاه شناسی بازدید : 26 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

گر از بیماری روماتیسم و آرتروز رنج می برید، از روغن نعناع استفاده کنید، به این صورت که ۲ قطره روغن نعناع را با یک قاشق سوپخوری روغن بادام مخلوط کرده و محل های دردناک را با آن ماساژ دهید.

انجمن گیاه شناسی بازدید : 32 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

 

جمع آوری گیاهان دارویی جهت اسانس گیری باید در هوای گرم و آفتابی و پایدار انجام شود؛ چرا که در این زمان گیاهان بیشترین اسانس را در خود دارند. معمولاً گیاه جمع آوری شده باید هر چه سریعتر در معرض خشک شدن قرار گیرد تااز آسیب دیدگی در هنگام پژمردگی جلوگیری شود. براس خشک کردن گیاهان حاوی اسانس باید از سایه استفاده کرد؛ چرا که نور خورشید باعث از بین رفتن مواد موثره آنها می­شود. عمل خشک کردن باید آنقدر ادامه یابد تا بتوان گیاه را کوبید و پودر نمود. اگر گیاه بیش از حد خشک شود ضمن جذب گرد و غبار، مقداری از مواد فعال موجود در آن نیز از بین می­رود و برعکس اگر به مقدار کافی خشک نشود و کمی مرطوب باقی بماند؛ در مدت نگهداری اختصاصی هستند و در بسیاری از گیاهان تولیدات فرعی متابولیسم ثانوی را تشکیل می­دهند

انجمن گیاه شناسی بازدید : 15 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

 

شناسایی ، معرفی ، جداسازی و استخراج تركیبات ثانویه و موثره گیاهان ، فرآوری و كاربرد آنها به تنهایی یا تركیب با سایر مواد موثره گیاهان در تولید داروهای گیاهی جهت معالجه انسان و دام از مهمترین اهداف دانش فایتوتراپی است. از دیگر اهداف این دانش می توان به كاربرد گیاهان در تغذیه ، صنایع غذایی و تولید مواد بهداشتی ، استفاده از سموم ارگانیك حاصل از گیاهان در مبارزه با آفات ، بیماری های گیاهی و علف های هرز جهت سلامت محیط زیست، تولید داروهای جنبی و كاربرد آنها در صنایع اشاره نمود

انجمن گیاه شناسی بازدید : 20 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

 

خزان كننده ها درختانی هستند كه همه ساله برگهای خود را از دست می دهند و معمولاً از اواخر پاییز تا اوایل بهار شاخه های برهنه دارند.خزان كننده ها با تنوع بافت، رنگ و تركیب برگها در فصول مختلف از زیباترین گیاهان فضای سبز محسوب مس شوند. بعلاوه گلها و میوه های گوناگون آنها كاربرد بسیار وسیع در طراحی فضای سبز دارند.

بیدمجنون: بید مجنون درختی است با نام علمیSalixbabylonicaاز خانواده Salicaceaeانبوه، دارای شاخه های فرعی بلند و آویخته كه به طرف زمین خم میشوند. به خاطر فرم رشد خاص، این درخت در هر فضای سبزی جلب توجه می نماید و باید به تعداد كم كاشته شود. دارای تاج كروی، متراكم، با شاخه های متراكم، دارای شاخه های فرعی آویخته و انبوه دارای پوست تنه قهوه ای تیره ای و خشن، شاخك های ظریف آن سبز زیتونی یا بنفش براق می باشند. برگها ساده و متناوب و دارای گل آذین دم گربه ای می باشد. با گرما و سرما سازگار است و خاك مرطوب را ترجیح می دهد. در خاكهای مردابی نیز رشد می كند.

درخت عرعر: درختی با نام علمی Ailanthusaltissima از خانواده Simaroubaceaeدوپایه، سریع الرشد با تاج متراكم است. برگهای انبوه شبیه به گیاهان حاره ای دارد. این درخت به علت مقاومت زیاد به گرما، سرما، باد، مه غلیظ، خاكهای مرطوب، خشك یا شور و حشرات وبیماری در شرایطی كه گیاه دیگری زنده نمی ماند، به راحتی ادامه حیات می دهد. میوه قرمز و بالدار این گیاه دو پایه فقط بر درخت ماده می روید. درختان نر بوی نا خوشایندی دارند ودر فضای سبز توصیه نمی شود.

درخت زالزالك: درختی است با نام علمی Crataegus lavalleiاز خانواده  Rosaaceaeباریك دارای شاخه های قوی،متراكم و متقاطع و خاردار، پوست تنه صاف و قهوهای رنگ كه با افزایش سن فلس مانند می شود.برگها ساده متناوب و دندانه دار،بیضوی و نوك تیز باطول 5تا10 سانتیمتر و پهنای 2تا4 سانتیمتر.رنگ برگها سبز خاكستری است كه در پاییز قرمز مسی شده و بیشتر فصل زمستان روی شاخه ها می ماند.سرما را تحمل می كند ولی گرمای خشك و بیش از حد را تحمل نمی كند.

انجمن گیاه شناسی بازدید : 23 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

نیتروژن در قسمتی از تمام ترکیبات پروتئینی، تمام آنزیمها، ترکیبات حد فاصل متابولیسمی، ترکیباتی که در ساخت مواد و انتقال انرژی و در ساختمان دی اکسی ریبونوکلئیک اسید که انتقال خواص ارثی را به عهده دارد موجود است. علاوه براین نیتروژن قسمتی از ترکیب سبزینه گیاه هم می­باشد و برای کربن­گیری ضرورت کامل دارد. همچنین نیتروژن در هورمونهای گیاهی، حاملهای انرژی تنفس و آدنوزین تری فسفات موجود می­باشد.

انجمن گیاه شناسی بازدید : 18 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

 

معمولا هورمون ها در ایجاد تمایز و شکل گیری اندام ها موثر هستند، مهمترین هورمون های گیاهی که در کشت بافت استفاده می شوند عبارتند از : اکسین ، سیتوکینین ، جیبرلین. البته گاهی هم از آبسزیک اسید استفاده می گردد.سیتوکینین از مهمترین هورمون ها در تمایز بافت ها می باشد. استفاده از جیبرلین، محدود به کشت جنین است چون جیبرلین از اندام زایی(ارگانوژنز) جلوگیری می نماید. اکسین کاربرد زیادی در کشت بافت دارد و شامل IAA (اکسین طبیعی که به دلیل ناپایداری در مقابل نور و دما، درون فویل نگهداری می شود2,4,D) ،NAA ، (IBA از 2,4,D استفاده چندانی در کشت بافت نمی شود، چون این ماده سبب ایجاد موتاسیون می شود ونیز مانع فتوسنتز می باشد، ولیکن از2,4,D در القا جنین زایی سوماتیکی بهره می گیرند.

انجمن گیاه شناسی بازدید : 18 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

 

1-این گیاه حاوی مواد موسیلاژ، قندی، تانن و ترکیبات فنلی و نیز مقدار کمی آلکالوئید است (آرام بخش).

2-گیاه گل گاو زبان به عنوان یکی از غنی ترین منابع اسیدهای چرب اصلی بشمار می‌رود

3-گاوزبان حواس پنجگانه آدمی را تقویت می‌کند.

4- دمکرده آن نشاط آور بوده و رنگ رخسار را باز می‌کند.سینه را نرم می‌کند.

5- تنگی نفس و دردگلو را شفا می‌دهد.

6- دلهره و وحشت را از بین می‌برد.

7- از برگهای تازه آن برای درمان جوشهای چرکی دهان و درمان برفک استفاده می‌شود. گاوزبان دارای خواص آنتی اکسیدانی عالی بوده و این اثرات مربوط به ترکیبات فنلی آن است

8-گاوزبان در طب سنتی برای درمان التهاب و آماس، سرفه ها و دیگر مشکلات تنفسی کاربرد دارد. روغن گاوزبان برای درمان ورم مفاصل روماتیسمی مفید است.

9-پیرولیزیدین آلکالوئیدها گروهی از متابولیت های ثانویه گیاهی بوده که در تعدادی از خانواده های گیاهی مانند Borsginacea یافت می شوند

انجمن گیاه شناسی بازدید : 879 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

 

مرحله 1) درون یک ارلن ا لیتری در حدود 600 میلی لیتر آب ریخته و سپس بر اساس جدول محیط کشت و به کمک پیپت از محلول های استوک تهیه شده به مقدار مورد نیاز برداشته و به آب مقطر ارلن اضافه می شود.

مرحله2) مقدار مورد نیاز میواینوزیتول(mg 100) و ساکارز(g30)را پس از توزین به محلول اضافه کرده و به کمک همزن حجم محلول را به 990 میلی لیتر رسانده می شود.

مرحله3) ضمن به هم زدن محلول، به کمک NaOH یا HCL، pH محیط کشت 5.8 تنظیم می گردد. عمل تنظیم pH بسیار مهم است چون اگر pH محیط کشت بالاتر از6 باشد، رشد مطلوبی صورت نمی گیرد و اگر pH  خیلی پایین رود، اکسین ناپایدار می شود، ویتامین تیامین ناپایدار، محیط کشت آبکی و احتمال نیتریفیکاسیون بیشتر می شود .

مرحله4) محلول تهیه شده به حجم 1 لیتـر رسانده می شود.

مرحله 5) پس از تنظیمpH، آگار(8g) اضافه می شود، قبل از اضافه کردن آگار، محیط کشت را حرارت داده (تا نزدیک نقطه جوش) تا حلالیت آگار بیشتر شود.

پس از اضافه کردن آگار، توسط همزن مواد را مخلوط کرده تا محلولی شفاف به دست آید. حال محیط کشت را به درون ویال ها ( شیشه های مورد استفاده) انتقال می دهیم و نهایتا ویال ها را در دستگاه اتوکلاو ( به منظور استریل کردن) قرار می دهیم.

انجمن گیاه شناسی بازدید : 41 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

 

پرولین به عنوان یک اسمولیت مهم در تعدیل فشار اسمزی سلول تحت تنش هایی مانند خشکی، شوری، نقش اساسی دارد. افزایش این ماده در شرایط تنش اسمزی علاوه بر گیاهان، در دامنه­ی وسیعی از موجودات دیگر مثل باکتری ها، مخمرها، بی مهرگان دریایی و جلبک ها مشاهده شده است. در واقع پرولین باعث پایداری فرم طبیعی پروتئین ها شده و از به هم خوردن شکل طبیعی ترکیبات آنزیمی ممانعت می­کند . پرولین عملکردهای چند­گانه ­ای در گیاهان ایفا می کنند.

1) به عنوان یک اسمولیت مهم در تعدیل فشار اسمزی سلول

2) پاکسازی رادیکالهای آزاد

3) نقش حفاظتی از آنزیم های سیتوپلاسم

4) منبع نیتروژن و کربن برای رشد پس از تنش

5) تثبیت کننده­ی غشا بوسیله برهمکنش با فسفولیپیدها و کاهش نشت یون های پتاسیم

6) شرکت در سنتز و تثبیت پروتئین و تأثیر بر حلالپوش پروتئین  

7) مخزن انرژی برای تنظیم پتانسیل اکسیداسیون احیاء.

انجمن گیاه شناسی بازدید : 22 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

 درپیچک های گیاه ودر غده گیاه سیب زمینی شیرین مواد قارچکش وباکتری کش ویک ماده متبلور جامد که موثربرضد جرمهای گرم منفی ویک ماده مایع موثربه ضد باکتریها وقارچ های گرم مثبت یافت می شود. سیب زمینی شیرین یکی از محصولات غذایی مهم در دنیا به عنوان منبعی خوب از آنتی اکسیدان و ترکیبات فنولیکی معرفی شده است. علاوه بر آنتوسیانین ها، ترکیبات فنولیکی در فعالیت آنتی اکسیدانی و دیگر اثرات سلامتی بخش سیب زمینی شیرین موثرند. در کنار نشاسته های ساده، سیب زمینی شیرین از لحاظ کربوهیدرات های پیچیده، فیبر رژیمی، بتا کاروتن، ویتامین C وویتامین B6 غنی می باشد.

سیب زمینی شیرین دارای پروتئین هایی با اثرات آنتی اکسیدانت[1] می باشد که برای سلامتی بدن بسیارمهم است. دریک بررسی، میزان فعالیت پروتئین های سیب زمینی شیرین یک سوم میزان فعالیت گلوتاتیون[2]  (یکی ازموثرترین آنتی اکسیدانت داخل بدن) گزارش شد.

پژوهش های اخیرنشان داد که سیب زمینی شیرین می تواند به ثبیت سطح قند خون درحیوانات کمک کند و مقاومت به انسولین را کاهش دهد. یکی ازخطرات پنهان مصرف سبزیجات برسلامت انسان مقدار نیترات آن ها است. تحقیقات حاکی ازآن است که مقادیر زیاد نیترات سبب کبود پتاسیم و درنتیجه به خطرافتادن جدی سلامت انسان خواهد شد. سیب­زمینی شیرین فاقد مسمومیت نیترات است.

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 42
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید ماه : 30
  • بازدید سال : 179
  • بازدید کلی : 3,981
  • کدهای اختصاصی