loading...
سایت تخصصی گیاهان دارویی ایران
انجمن گیاه شناسی بازدید : 22 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)
ترکیبهای فرار موجود در اسانس گیاهان به‌طور موثری تحت تاثیر خصوصیات بیولوژیكی و روشهای فراوری آن در گیاهان قرار می‌گیرند. طیف گسترده‌ای از این تغییرات در طی فرایند خشك شدن اندام‌های حاوی اسانس روی می‌دهد. تردید در مورد اثربخشی گیاهان دارویی از آنجا ناشی می‌گردد که نحوه آماده‌سازی داروهای گیاهی و تحویل آنها به مردم به نحو صحیح انجام نمی‌گیرد؛ در نتیجه خواص درمانی گیاه از بین رفته یا تقلیل می‌یابد که این امر موجب عدم تأثیر گیاه در درمان بیماری می گردد.
یکی از مواردی که باعث کاهش اثر بخشی گیاه می‌گردد خشک کردن گیاه در شرایط نامناسب (از نظر درجه حرارت، مدت زمان خشک کردن یا سرعت خشک کردن) می باشد.خشك كردن گیاهان دارویی مانند دیگر گیاهان مفید(از قبیل ادویه جات و گیاهانی كه مصارف صنعتی دارند)باید بوسیله ی خود تولید كننده یا جمع كننده ی آنها انجام شود.زمان جمع آوری گیاه در طبیعت یا در مزرعه در ارتباط با وجود حداكثر ماده ی موثره ی موجود در گیاه در طول رشد آن انتخاب می شود. 
انجمن گیاه شناسی بازدید : 23 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

 

مصرف دارویی اسانس­های روغنی براساس خواص فیزیولوژیکی آنها مانند مزه، اثر محرکه آنها روی پوست و مخاط، خاصیت ضد عفونی کننده و ضد باکتری بودن آنها استوار است. اسانس انیسون، زیره و ... اغلب خلط آور به کار می­روند زیرا آنها از طریق ریه دفع شده و مستقیماً مجاری را ضد عفونی می­کنند. جذب آنها برای غذا مفید بوده و از آنها برای تقویت معده، دفع صفرا و دافع باد نیز استفاده می­شود. تعداد زیادی از اسانس­ها خاصیت آنتی سپتیک دارند. به علت خاصیت ضد باکتری و معطر بودن، ادویه را از زمان­های قدیم همراه با غذا مصرف می­نمودند و وجود اسانس در ادویه باعث جلوگیری از رشد سریع میکروب­ها و کم شدن فساد موارد غذایی بوده است

انجمن گیاه شناسی بازدید : 21 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

 

آروماتراپی یکی از شاخه های طب گیاهی است. آروما به معنای رایحه مطبوع و خوشایند و تراپی به معنای درمان کردن است و بطور کلی منظور از آروماتراپی درمان بیماری ها و اختلالات (به ویژه بیماری های روحی روانی و یا اختلالات جسمی) به کمک اسانس های معطر گیاهی است. مهمترین بیماری ها که اثرات اسانس این گیاه در درمان آن ها به اثبات رسیده است عبارت از بیماری های پوست، گردش خون، عضلات و مفاصل، اختلالات روحی و روانی، اختلالات تنفسی و گوارشی و اختلالات شایع در زنان هستند

انجمن گیاه شناسی بازدید : 51 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

 

اسانس ها موادی فرارند،در الکل یا حلا‌لهای آلی دیگر حل می‌شوند.وقتی تازه باشند،عمدتاً موادی بی رنگ به نظر می‌رسندو در این حالت هیچ شباهتی به مواد روغنی ندارند. مهمترین عوامل فیزیکی که برای تعیین کیفیت اسانس به کار می‌روند عبارت از وزن مخصوص، شاخص انکسار، خاصیت اپتیکی و خاصیت حل در الکل است و مهمترین خواص شیمیایی قابل تعیین برای اسانس تعیین اسیدیته، تعیین موادی چون استرها، الکل ها و...در اسانس می‌باشد.

انجمن گیاه شناسی بازدید : 27 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

قارچ دکمه ای با بالاترین کیفیت در استان چهارمحال و بختیاری تولید شده و قابل ارسال به تمام نقاط کشور می باشد

 

جهت مشاوره و خرید با این شماره تماس بگیرید:

09391832246

انجمن گیاه شناسی بازدید : 15 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

 

برگ نو Ligustrum vulgar

درختچه ای است کند رشد از خانواده Oleaceae با فرم تاج نسبتاً پهن، دارای گل سفیدرنگ و معطر که در اوایل بهار ظاهر می­شوند. در فصل پاییز رنگ برگها بصورت زرد و نارنجی بسیار زیبا در فضای سبز خود نمایی می کند. رنگ میوه سیاه یا آبی مایل به سیاه  است. تعدادی از گونه های آن همیشه سبز و برخی نیمه همیشه سبز و یا خزان شونده هستند. این درخت طالب آب و هوای سرد تا معتدل و در خاکهای معمولی با نیاز آبی متوسط رویش می­نماید. مقاوم به خشکی و شرایط نامساعد خاک است. تکثیر آن بوسیله بذر و پیوند انجام می شود.

انجمن گیاه شناسی بازدید : 26 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

 

یکی از روش­هایی که مواد آللوپاتیک اثرات منفی خود را اعمال می­ کنند جلوگیری از تقسیم میتوزاست. یک محلول آبی اشباع از کومارین به طور کامل میتوز را در ریشه­ های پیاز و زنبق متوقف می­ کند.

انجمن گیاه شناسی بازدید : 15 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

 

رقابت و آللوپاتي نقش هاي مهمي در تعيين تركيب گونه هاي اجتماعي گياهان از طريق انتخاب طبيعي بازي مي كند، رقابت به اين معني كه گياهان يك فاكتور ضروري را از زيستگاه خود مي گيرند، بنابراين يك اثر زيان آور روي ديگر گياهان كه به همان فاكتور نياز دارند مي گذارند ، تعريف مي‌شود.

واژه آللوپاتي اولين بار توسط موليش (Molisch) در سال 1937 ارائه گرديد كه به روابط بيو شيميايي در بين كليه گياهان از جمله ميكروارگانيزم ها اطلاق مي گردد، اين واژه هر نوع رابطه بيوشيميايي اعم از سودمند يا زيان آور را شامل مي شود و از طريق توليد تركيبات شيميايي و رها كردن آنها در محيط توسط يك گياه تاثير آن بر گياهان ديگر برقرار مي‌گردد.

 

انجمن گیاه شناسی بازدید : 26 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

 

Stachysیکی از بزرگترین جنس های تیره لامیاسه است که کاربردهای دارویی و آنتیاکسیدانی زیادی دارد.گیاهان این جنس قرن‌‌هاست که برای درمان تومور‌های دستگاه تناسلی، اسکلروزیس طحال،بیماری های عفونی ، سرفه ، زخم معده و زخم های عفونی استفاده می شوند.فعالیت‌های ضدالتهابی‌، آنتی توکسیک، آنتی باکتریال ، آنتی اکسیدان و سیتوتوکسیک، ضد میکروبی و ضد قارچی و آنتی اکسیدانت گیاهان این جنس، آنها را به عنوان یک محافظ طبیعی محصولات غذایی مورد توجه قرار داده است که باعث اهمیت این جنس در صنایع غذایی می‌شود.به علاوه بسیاری از گونه های این جنسبه عنوان گیاهان غذایی شناخته شده اند مثلاً بعضی از آنها به طور متداول در تهیه چای دارویی، غذاهایی مثل ماست یا ژله به کار می روند، هم‌چنین به عنوان چاشنی و ادویه در بهتر کردن طعم غذا استفاده می شوند.

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 42
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 165
  • بازدید کلی : 3,967
  • کدهای اختصاصی